اصطلاح اینترنت اشیا (IOT) که تا چند سال پیش، تنها توسط محققان صنایع به کار می رفت، اخیرا تبدیل به یکی از مهمترین و داغترین موضوعات در بین مردم شده است. برخی ادعا میکنند IOT به طور کامل چگونگی استفاده از شبکه های کامپیوتری را در ۱۰ الی ۱۰۰ سال آینده دگرگون می کند. پس اگر خواهان ایجاد تغییر هستید با ما همراه باشید.
بیمه و اینترنت اشیاء
در سال ۲۰۱۶ «ارنست» و «یانگ» یک مقاله تحقیقاتی در مورد فرصتهایی که اینترنت اشیاء در صنعت بیمه ایجاد میکنند نوشتند. همانطور که پیشبینی میشد، از بین هفت صنعت بررسی شده، تعداد کمی از شرکتهای بیمهای قادر به ارائه منابع جدید دادهای برای افزایش رضایت مشتری بودند و در آخرین ردهبندی قرار گرفتند.
در تحقیقات ارنست و یانگ، اطلاعات از چهار منظر مختلف بررسی و گردآوری شدند:
• تکنولوژی پوششی؛ که بر اساس معیارهای بهداشت تعریف میشوند؛
• سنسورهای متصل به تلفن همراه؛ که وظیفه آنها گزارش عملکرد در محل مورد نظر است.
• سنسورهای مکانی؛ مانند دستگاههای تنظیم حرارت خانه.
• سیستمهای اطلاعات جغرافیایی؛ که اطلاعاتی در مورد سیستمهای بزرگ مانند دادههای هیدرولوژیکی ارائه میدهند.
این سنسورها سپس به شبکههای ارتباطی متصل میشوند تا اطلاعات و دیدگاههایی که قبلا مورد بحث نبودند یا کلا در دسترس نبودند را ارائه دهند. حال شما فکر کنید استفاده از یک برنامه بر روی تلفن شخصی شما، بهروزرسانی سریع، و سرویسدهی هنگام تراکم ترافیک، چقدر میتواند برای شما سودمند باشد.
خوب است بدانید، همه این دادهها با برنامههای مبتنی بر Cloud ارتباط برقرار میکنند که بهصورت RealTime دادههای دریافتی را به اطلاعات تبدیل میکنند. بهکار بردن این تکنولوژی سه مزیت عمده در صنعت بیمه دارد؛
اول، به دلیل اینکه دادهها همان موقع، مستقیم از سنسورها میرسند، اتصال مستقیم بهطور تجربی و یا فیلتر کردن بعضی اطلاعات به صورت عملی غیرممکن است. بنابراین میتوان گفت در این حالت به دادههای دقیقتری دسترسی داریم و هر چه دادههای بدست آمده دقیقتر باشند، بینش و نگرش جامعتری برای حل مسائل مطرح شده خواهیم شد.
دوم، این ارتباط مستقیم میتواند رابطه نزدیکتری با مشتری ایجاد شده و نیازهای متغیر آنها راحتتر درک و رسیدگی شود.
و در آخر، صمیمیت بیشتری بین مشتری و بیمهگر ایجاد میشود و بیمهگر توانایی تجدید نظر در پوششها و قیمت بیمهنامهها را خواهد داشت که منجر به ارائه محصولی سفارشی به مشتری میشود.
نکات و مفاهیم گستردهای برای بهبود الگوریتمهای قیمتگذاری و صدور بیمهنامه وجود دارد، پس توجه به این نکته که چطور یک بیمهگر میتواند از درک اطلاعات بهدستآمده مشتری، برای بهبود این الگوریتمها استفاده کند بسیار مهم است. تصور کنید، میخواهید با بهدست آوردن اطلاعات لازم، تغییراتی را در میزان خسارت قبل از پرداخت، اعمال کنید. با پیروی از الگوریتم بهینه پیشنهادی، میتوانید بلافاصله مدل قیمتگذاری را تغییر دهید.
پس یک بیمهگر با بهکارگیری نکات بالا میتواند محصولاتی را با ویژگیها و مزایایی از جمله قیمتگذاری مطلوب و پوششهای مورد نظر که برای مشتری ارزشمند است، ارائه دهد.
ظرفیتهای جدید،فرصتهای جدید
با وجود اطلاعات جدید و پیادهسازی آن اصلی ترین جنبه تغییرات، یعنی تحولی عظیم در تغییر ساختار ارزشهای صنعت بیمه را شاهد خواهیم بود.
از لحاظ تاریخی اولین دلیل تهیه بیمهنامه توسط بیمهگذار وعده پرداخت خسارت است. اما وقتی تعداد تلفات و مجموع خسارات وارده بین ۱۰ یا ۲۰ یا ۵۰ درصد در نوسان است، چه اتفاقی برای صنعت بیمه و بیمهگر میافتد؟
فرض کنید شما در تعطیلات خارج از کشور هستید و پیامی را دریافت میکنید که نشان میدهد، دمای خانه به طور خطرناکی پایین است و ممکن است آسیبی جدی به منزل شما برسد؛ بلافاصله میتوانید یک تکنسین برای تعمیر و سرکشی به منزل خود بفرستید. با این کار از اتلاف انرژی جلوگیری میشود.
یا مثلا دستگاهی که نوسانات خطرناک ضربان قلب شما را گزارش میدهد. بعد از دریافت خودکار گزارش مبنی بر نوسان توسط پزشک متخصص، یک آمبولانس به همراه تجهیزات فرستاده میشود تا شما را به نزدیکترین بیمارستان برساند.
با این عمل از رفتن به بیمارستانهای گرانقیمت و پرهزینه جلوگیری میشود.
دن بروس، کارشناس نوآوری جهانی و پیشرو در آینده نگری و مشاور استراتژیک، در یکی از کنفرانسهای خود اصطلاحی را برای بهبود روند پیشرفت در آینده بهنام«روند سخت در برابر روند نرم » نام برد. تعریف او از روند سخت و نرم بدین صورت است؛ روند سخت آنچه که اتفاق میافتد یا یک واقعیت در آینده است، روند نرم آنچه که ممکن است اتفاق بیفتد، یا یک احتمال در آینده.
کاهش قابل ملاحظه خسارت در برخی از خطوط موجود در صنعت بیمه و بخش های آن، روند سختی است.
سوالی که مطرح میشود این است، آیا تغییر ماهیت ریسک و قرار گرفتن در موقعیت جدید، میتواند آنچه که مدنظر بیمهگر است را تامین کند یا خیر؟
بهعنوان مثال، آمار وارقام نشان میدهد، ۹۰ درصد از تصادفات رانندگی ناشی از اشتباه افراد است. اگر وسایل نقلیه خودران تنها نیمی از این میزان تصادفات را کاهش دهند و امنیت بیشتری را به سرنشینان ارائه کنند، میتوان نتیجه گرفت وقتی بیشتر وسایل نقلیه خودران باشند، شاهد ۴۰ درصد کاهش تصادفات هستیم. حتی اگر بعد از گذشت چند سال بتوان وسایل نقلیه جادهای را خودران کرد، باز کاهش تلفات و خسارات چشمگیر خواهد شد.
برخی از اعضای انجمن مهندسان خودرو که روی تکنولوژی خودروهای خودران کار میکنند، بر این باورند که وسایل نقلیه تولید شده توسط آنها، ۸۰ درصد از حوادث ناشی از تصادفات انسانی را تقلیل میبخشد.
ترکیب هوشمندی و تکنولوژی، با شرایط اقلیمی(مانند آب و هوا) و یا میزان ترافیک، یک گزارش کامل برای سرنشین خودرو تولید میکند، تا از بین مسیرهای موجود بهترین مسیر را انتخاب کند. پس میتوان گفت قسمت عمده تصادفات خودرو با استفاده از نتایج این گزارش از بین میرود.
هر چند که مثالهای بالا ممکن است بهعنوان جالبترین موارد از کاربرد IOT در صنعت بیمه باشد، اما کار به همین جا ختم نمیشود. IOT باعث کاهش خسارات و تلفات در بسیاری از زمینه ها است. حال چندین سوال ممکن است در این زمینه مطرح شود:
• برای تهیه محصولات بیمه چه کاری باید انجام داد؟
• چگونه یک سازمان بیمه، بین قیمت پیشنهادی بیمهنامه، زمانی که احتمال بروز خسارت به طور چشمگیری کاهش مییابد، توازن برقرار میکند؟
• هنگامیکه تغییرات اساسی در اقتصاد پایه ایجاد میشود، چه اتفاقی می افتد؟
مخلص کلام
اینترنت اشیا در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. اتصال سنسورها به برنامههای Cloud برای بهبود و درک بهتر، از اطلاعات موجود و در نظر گرفتن ارزشهای جدید، و ارائه خدمات بیشتر، به سرعت در حال انجام است. گرچه بیمه از این تحولات عقب ماند، اما هر دو برای ارائه امکانات مطلوبتر و جدید تلاش میکنند.
در همین حین سازندگان سخت افزار در حال توسعه و ایجاد دستگاههایی برای کنترل خسارت هستند. این تولیدکنندگان تجهیزات صنعتی، محصولات خود را به گونهای طراحی میکنند تا رویدادها را از راه دور کنترل کنند. المانهای بیومتریک هر روز هوشمندتر و تواناتر میشوند.
شرکتهای نرم افزاری و توسعهدهندگان آن، قابلیتهایی مانند گزارشدهی و کنترل، را روی محصولات خود ایجاد میکنند. از آن طرف شرکتهای بیمه نیز در حال تاسیس شرکتهایی برای شروع به کار و مشارکت با آنها هستند، تا بطور همزمان با هم جلو بروند.
دنیا، دنیای ارتباطات و تکنولوژی است، و بهترین راه برای ایجاد احساس بهتر و پیشرفت، و همسو شدن با رشد تکنولوژی است، به شما پیشنهاد میکنیم هر چه زودتر خودتان را به دنیای دستگاهها و سنسور ها وصل کنید.
یک مکان ساده برای شروع، خانه شما است. یک ترموستات هوشمند خریداری کنید، تا در یک مکان دور از چشم، امکان استفاده از تکنولوژی هوشمند را به شما دهد. فقط توجه داشته باشید برای اتصال به روتر باید یک کیت استارتر داشته باشید.
یا اینکه، میتوانید از چراغهای LED برای استفاده از این تکنولوژی استفاده کنید، گرچه چراغ های LED فیلیپس ارزانترین محصول در بازار نیستند، و یا لامپهایی که رنگی هستند و تغییر رنگ میدهند،کمی گرانتر هم هستند،اما برنامه فیلیپس خیلی خوب طراحی شده و دارای ویژگیهای غنی ای برای مشتریان این حوزه است.
به این صورت که وقتی لامپ های خود را نصب میکنید، میتوانید روش هایی را پیاده کنید، که هنگام ورود به خانه به شما خوش آمدگویی شود، هنگامی که شما خانه را ترک میکنید، چراغ ها را روشن کنید و یا وقتی شما خارج از شهر هستید، چراغ ها روشن و خاموش شوند تا دیگران فکر کنند که هنوز در خانه هستید.
میبینید با این کار چطور میتوانید میزان زیانهای احتمالی وارده را کاهش دهید؟
با IOT شما میتوانید برخی تجربههای جدید مانند استفاده از دوربینهای امینتی و یا رسانههای هوشمند برای کنترل دستگاههای دیگر را داشته باشید.
منبع : agencynation
سپاس از مطلب خوبتون